Vad är friktionsdäck?

Är friktionsdäck året runt däck?

I Sverige kallas även friktionsdäck för allround däck eller året runt däck. Friktionsdäck är vinterdäck utan dubb och är en kompromisslösning som fungerar men inte är lika bra som att ha riktiga säsongsdäck.

Varför friktionsdäck?

Med friktionsdäck får bilen bra grepp om vägbanan och du undviker samtidigt att slita ner dubbar och orsaka slitage på vägbanan. Om du företrädesvis kommer att använda bilen för vinterkörning i stadstrafik är friktionsdäck det bästa alternativet.

Hur ser man skillnad på friktionsdäck och sommardäck?

Kontrollera att dina året runt-däck är märkta med alptopp/snöflinga samt avsedda för nordiska förhållanden. Ta hänsyn till det väder och väglag som råder – om du bor i södra delen av Sverige och vintern är mild kan det hända att allround-däck fungerar.

Vad är all around däck?

Allround däck är tillverkade för att användas året runt men i ett mildare klimat än vad vi har på många håll i Sverige. Även om dessa däck inte är ultimata för vårt nordiska klimat är det fördelaktigt att kunna köra med samma däck året runt, både för miljön och ekonomin.

Är åretrunt däck bra?

Fördelar med året-runtdäck

Det gummi som året-runtdäck tillverkas av är vanligtvis hårdare än det i nordiska vinterdäck, men inte fullt lika hårt som gummit i sommardäck. Gummiblandningen gör därför att året-runtdäck har bättre egenskaper för körning på barmark än både dubb- och vinterdäck har.

Hur vet man om det är året runt däck?

Friktionsdäck = vinterdäck utan dubbar

Dubbdäck och friktionsdäck. Friktionsdäck är således odubbade vinterdäck. Friktionsdäcken är därmed avsedda för körning då det råder vinterväglag och gummiblandning och mönster liknar dubbdäckens – förutom då att friktionsdäcket saknar dubbar.

Kan man köra med friktionsdäck på sommaren?

Det är lagligt att köra med dubbfria vinterdäck eller med dubbdäck där dubbarna är borttagna på sommaren. Många väljer att köra slut sina slitna vinterdäck under sommaren. Lägsta tillåtna mönsterdjupet på vinterdäck är tre millimeter men används de på sommaren så är lägsta tillåtna mönsterdjupet 1,6 millimeter.

Är dubbfria vinterdäck bra?

Pirelli vann Teknikens Världs vinterdäcktest. Det odubbade däcket Snow Control fick betyget Bäst i Test av alla de centraleuropeiska dubbfria däcken i testet, det nya dubbade vinterdäcket Ice Zero blev testets bästa dubbdäck och Pirellis nordiska odubbade Ice Control hyllades med en andraplats.

Vad är bäst dubbat eller odubbat?

Olika däcktypers prestanda är optimerade för vissa underlag, men när du är ute och kör så brukar underlagen variera. Dubbdäcken fungerar bäst på is, men river upp hälsofarliga partiklar på barmark. Dubbade och dubbfria däck har däremot likvärdigt grepp på barmark och snö.

Hur man vet om det är vinter eller sommardäck?

Sommardäck är däcken du ska använda när det inte är vinterväglag. Vinterdäck är märkta med ”MS” (Mud and Snow) och finns i 2 varianter: Dubbdäck = bra grepp på snö och isigt underlag, sliter dock hårt på vägarna. Friktionsdäck = bra grepp på snö och lite sämre på is, sliter mindre på vägarna.

Hur är friktionsdäck märkta?

M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller ”Mud and Snow” är alla är versioner av samma beteckning. Men se upp, bara för att ett däck är märkt med M&S betyder det inte att däcket är ett godkänt vinterdäck, utan bör kollas upp extra. M+S står för Mud & Snow, lera och snö. Däck med denna märkning är utvecklade för vinterförhållanden.

Är året runt däck godkända i Sverige?

Åretruntdäck är godkända att använda just året runt. De ska med andra ord vara avsedda för såväl vinter- som sommarväglag då de är märkta med M+S samt alptopp och snöflinga. Vilket gör dem godkända för vinterbruk i Sverige och eftersom de är dubbfria är de automatiskt godkända som sommardäck.

Hur länge håller all around däck?

Allrounddäck eller året-runt-däck benämns normalt däck som ska fungera året runt. I praktiken finns det inga bra funktionella allrounddäck för vårt nordiska klimat.

Får man ha allround däck på vintern?

Året runt däck eller allrounddäck kallas normalt de däck som ska fungera året runt. Till vårt nordiska klimat finns det i praktiken inga däck som är bra både på vintern och på sommarn. Därför kan vi inte med gott samvete kategorisera något däck som året runt däck.

Får man ha allround däck?

Ett allround däck eller friktionsdäck är ett däck utan dubbar. Det är enligt lag tillåtet att ha dessa på bilen året runt i Sverige. Dock är däcket utvecklat främst för vinterväglag. Både mönster och gummiblandningen i dessa däck är anpassade för vinters väglag och kyla.

Bythjul däcktest: Dubbdäck mot Europeiska friktionsdäck

Bythjul däcktest: Nordiskt friktionsdäck mot Europeiskt friktionsdäck

1# Vanadis tipsar om friktionsdäck

Lämna en kommentar