Neste MY Förnybar Diesel är en vätebehandlad vegetabilisk olja (HVO). Under tillverkningsprocessen avlägsnas orenheter från råvarorna och de behandlas sedan med väte i hög temperatur. Med denna process går det att tillverka kolväte med liknande kemiska egenskaper som fossil diesel från en rad olika råvaror.
Kan man tanka HVO i alla dieselbilar?
På drygt 100 stationer runt om i landet finns det möjlighet för dieselbilar att tanka 100 procent HVO. Alla dieselbilar är inte godkända för detta, men biltillverkarna godkänner allt fler märken och modeller. På miljöfordon.se kan du hitta bilar som har detta godkännande.
Vilka bilar klarar HVO diesel?
De flesta tillverkare har redan godkänt HVO100 för sina dieselbilar, till exempel Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT, Renault, Mercedes-Benz, Citroën, Peugeot och Volvo. Det har också de största lastbilstillverkarna som MAN, DAF, Scania, Iveco, VDL, Solaris, Cummins och New Holland gjort. Se alla godkända fordon här.
Är HVO bättre än diesel?
Fossilfri diesel HVO är avsevärt bättre för miljön än fossil diesel, samtidigt som den levererar samma prestanda och kan användas omedelbart utan anpassning av motorer eller infrastruktur. Dessutom har HVO bättre förbränning, filtrerbarhet och köldegenskaper än andra dieselprodukter på marknaden.
Vad är HVO diesel gjort av?
HVO är en förkortning av hydrerad vegetabilisk olja. Produkten kan tillverkas av olika typer av råvaror som vegetabiliska oljor och animaliska fetter vilka i sin tur processats för att bli fossilfria drivmedel för dieselmotorer. HVO, oavsett råvara, räknas som en förnybar produkt då den inte har ett fossilt ursprung.
Kan alla dieselmotorer köras på biodiesel?
Alla dieselbilar som finns på marknaden i dag är konstruerade och godkända för att köras på ren fossil diesel som uppfyller den standard som har beteckningen EN590. Ett bränsle som är EN590-klassat kan dock ha olika inblandningar av förnybara bränslen som RME (biodiesel) eller HVO, upp till 49 procent.
Hur mycket inblandning i diesel?
År 2020 var inblandningen av HVO i svensk diesel i genomsnitt 19 procent. År 2018 infördes reduktionsplikten. Den innebär att bensinens och dieselns klimatpåverkan ska minska gradvis till år 2030 genom ökande inblandning av biodrivmedel.
Vilka bilar kan inte köra på HVO100?
Från en av de största tillverkarna av bränslet hävdas snarare att alla dieselbilar kan köras på HVO100. Men de flesta biltillverkare har restriktioner för vilka bilar de godkänner för HVO100. Oftast godkänns inte bränslet för äldre versioner. HVO100 uppfyller inte bränslestandarden EN 590, utan EN 15940.
Vad är Euroklassning?
De anger högsta tillåtna utsläpp av en rad olika luftföroreningar för bilar, lastbilar och bussar. Personbilar och lätta transportfordon som säljs nya i Sverige måste klara kraven för Euro 6. För nya tunga fordon gäller EuroVI. I Sverige används europeiska miljöklasser.
Varför är dieseln så dyr 2022?
I Sverige härrör en stor del av ökningen av dieselpriset till den så kallade reduktionsplikten, som innebär att det i dag finns krav på inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel. Tillgången på biodrivmedel är begränsad och nästan allt måste importeras till Sverige.
Vad händer med dieselbilarna?
Ägare av dieselbilar får det tuffare efter den 1 juli 2022 då kraven i miljözon 2 ökar ytterligare och endast tillåter de i miljöklass Euro 6. För att komma till rätta med luftföroreningarna från biltrafiken ges kommunerna möjlighet att från och med 2020 införa ytterligare två nya miljözoner.
Varför är HVO100 dyrare än diesel?
Exempelvis kostar HVO100 just nu 17,36 kronor per liter vilket är 1,18 kronor dyrare än vanlig diesel – trots att HVO100 alltså är ett koldioxid- och energiskattebefriat drivmedel. Det beror på att produktionskostnaden för HVO100 är högre än för vanlig diesel.
Är HVO bra?
HVO är ett klart bättre alternativ än vanlig diesel, och generellt ser vi HVO som en nödvändig del om vi ska klara 2030-målet. Andra delar handlar om att välja elbilar, etanol och biogas i högre utsträckning, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på M Sverige.
Är det palmolja i HVO100?
Men nu slår Gröna Bilister larm om att 44 procent av den HVO100 som används i Sverige i år är gjord av palmolja. Det innebär att 28 procent av alla biodrivmedel i Sverige består palmolja. Totalt är sex procent av alla drivmedel som används i Sverige i år gjorda av palmolja.
Hur tillverkar man HVO100?
Dieselbränslet HVO100 består helt av biodrivmedel och kan tillverkas med tallolja som råvara. Talloljan utvinns ur svartlut, en restprodukt som man får i pappersbruken. Enligt en rapport från Energimyndigheten är tallolja den råvara som ger bäst klimatnytta vid framställning av HVO-diesel.
Vad händer om man tankar HVO100?
Bränslesystem som innehåller gummitätningar av lägre kvaliteter, skulle kunna drabbas av interna respektive externa bränsleläckage, då lågaromatisk HVO100 kan orsaka krympning hos vissa gummityper, exempelvis NBR, som tidigare svällt upp vid kontakt med diesel/fame-bränslen.
Biltokig testar HVO100 Diesel
Tjänstebilar – HVO-diesel
Vad är HVO-bränsle?