Vad är influencer?

Vad gör influencer?

Influencer – definition

Ordet influencer kommer från engelskans ord för influera, vilket i sin tur betyder påverka. En influencer är alltså någon som har inflytande på andra och kan påverka dem att utföra vissa handlingar, exempelvis köpa en specifik produkt. Att influera är inget nytt.

Vem betalar influencer?

Influencern ska betala skatt på sina inkomster och måste tänka på att ta med allt i sin deklaration. Du som företag och uppdragsgivare ansvarar för att betala arbetsgivaravgifter. Skatteavdrag görs på ersättning i form av pengar. Är ersättningen enbart produkter ska influencern själv göra det.

Vad krävs för att bli en influencer?

I princip alla med tillgång till internet och en dator eller smartphone kan bli en influencer. Det krävs ingen utbildning eller arbetserfarenhet, men däremot massor av skaparlust och framåtanda till att skapa content att dela med sina följare. Har du känsla för mode, design och fotografering så är det alltid ett plus.

Är influencer ett yrke?

Influencer kan tjäna pengar genom att företag och organisationer får marknadsföra sig på deras bloggar och kanaler, för att nå ut med sitt budskap till de rätta målgrupperna. Du kan även arbeta med att ta fram strategier för digitala lobbying-kampanjer och då kallas rollen för digital lobbying strateg.

Hur mycket tjänar en influencer?

Så här mycket kan du tjäna per år som influencer

I Sverige är snittlönen per år 308.716 kronor.

Vad jobbar en influencer med?

En influencer skapar content till digitala plattformar i form av text, film och bild som ska engagera och väcka känslor hos mottagaren. Som influencer har du även en nära kontakt med dina läsare, svarar på kommentarer och mail och har hand om samarbeten.

Vad kostar samarbete med influencer?

Enkelt sett så brukar man oftast ta (ungefär) 1kr/like per bild. Alltså, får du i snitt cirka 500 likes, så kan du ta 500kr per bild. Andra går efter antalet följare – per 10 000 följare så tar man cirka 1000kr.

Vad kostar en influencer?

Baserat på de senaste siffrorna ser genomsnittspriset för influencers på Instagram ut ungefär så här: 1500 kr till 3500 kr per inlägg för 2000 till 10 000 följare. 3500 kr till 7000 kr per inlägg för 10 000 till 50 000 följare. 7000 kr till 10 000 kr per inlägg för 50 000 till 100 000 följare.

Hur får man betalda samarbeten?

En av de absolut viktigaste delarna du behöver för att få samarbeten är en tydlig nisch. Det behöver vara tydligt för annonsören hur du passar in i deras marknadsstrategi och den behöver vara solklar i dina sociala kanaler. » Läs mer om hur du hittar en vinnande nisch i sociala medier här!

Hur många följare måste man ha för att bli influencer?

Det finns ingen undre gräns för hur många följare du behöver för att tjäna pengar på Instagram, men för att få kalla dig microinfluencer krävs att du har en följarskara på minst 5000.

När kan man kalla sig influencer?

Influencer, som på svenska betyder influerare eller påverkare – och det är faktiskt vad det i grund och botten innebär. En person som har ett stort förtroende och påverkan hos en specifik målgrupp.

När blev influencer ett yrke?

LINDA HÖRNFELDT (1980) är vd och grundare av Influencers of Sweden, Sveriges intresseorganisation för social media influencers.

Yrke: Influencer.
Format Inbunden
Författare Linda Hörnfeldt
Antal sidor 139
Utg.datum 2018-01-24
Upplaga 1

6 rader till

Vad påverkar våra yrkesval?

Man fann att personligheten, intressen, etnicitet, ekonomiska förutsättningar, attityd gentemot arbete och individer i omgivningen var de avgörande faktorerna för yrkesvalet (Paa & McWhirter, 2000:34).

Hur påverkas unga av influencers?

Studiens resultat visade att influencers påverkar unga kvinnor i generation Z i deras identitetsskapande och konsumentbeteende, bland annat genom att måla upp påhittade problem vilka de förstärker med ouppnåeliga, perfekta idealbilder samtidigt som de skapar starka relationer till sina följare.

VAD ÄR EN INFLUENCER? ★ Tips från Influencercoachen – Avsnitt 1

SÅ BLIR DU INFLUENCER & TJÄNAR PENGAR, MED SOFI

HUR BLIR MAN EN INFLUENCER? ★ Tips från Influencercoachen – Avsnitt 2

Lämna en kommentar