Vad är kylarvätska?

Vad är kylarvätska gjort av?

Kylarvätska används för att förhindra att motorer i bilar och båtar överhettas. Kylarvätskan innehåller ofta etylenglykol för att vätskan inte ska frysa och för att smörja och skydda motorn från korrosion. Ren glykol är färglös, men tillverkare färgar ofta den färdiga produkten exempelvis grön eller blå.

Är kylarvätska och glykol samma?

Kylarvätska består av lika delar glykol och vatten och glykolens uppgift är att höja kokpunkten och sänka fryspunkten för att förhindra att kylarvätskan fryser när motorn är kall. Det finns två olika typer av glykol, kolla upp i instruktionsboken vilken som passar bäst till din bil.

Vad händer om man har låg kylvätska?

Stanna då bilen på ett säkert sätt och låt motorn gå på tomgång under några minuter för att svalna. Om meddelandet MotortemperaturHög temperatur Stäng av motorn eller KylarvätskaLåg nivå, stäng av motorn visas, stanna bilen och stäng av motorn. Gäller med automatisk växellåda. .

Finns det olika kylarvätskor?

Jo, en kylarvätska är baserad på någon typ av glykol, och tillsammans med additiv och vatten bildar det kylarvätska. Dessutom finns det olika typer av glykol, till exempel monopropylenglykol eller monoetylenglykol, men främst är det additiven som skiljer de olika kylarvätskorna åt.

Vad består kylarvätska av och vilket blandningsförhållande i ska användas?

Vanligtvis består den av en blandning av glykol, avsaltat vatten och olika korrosionshämmande tillsatser. Glykolen sänker fryspunkten på vattnet i kylarvätskan så att den är flytande vid temperaturer under 0 °C. Vid blandningsförhållandet vatten/glykol 1:1 ligger fryspunkten på c:a -35 °C.

Vad består kylvätska av varför är den viktig?

Kylarvätska ska bestå av hälften vatten och hälften glykol och är enkel att fylla på om nivån i bilens kylsystem är för låg. Kylarvätska kan även köpas utspädd (färdigblandad). Glykol skyddar mot rost och förhindrar sönderfrysning, det är alltså väldigt viktigt att kontrollera kylarvätskenivån under vintern.

Kan man ha glykol i kylaren?

Glykol ska finnas i kylaren året runt, 50/50 är bra blandning. Dock vara noga med att man använder rätt glykol, olika egenskaper finnes tydligen, vad vete fasiken. Glykol höjer även kokpunkten.

Vilken kombination är riktig glykol?

Fyll då på med 50/50-blandning av vatten och glykol. Glykolen har i uppgift att sänka fryspunkten och skydda mot rostangrepp på motorn. Blå glykol – bildar en skyddande hinna i motorn som motverkar korrosion.

Varför drar bilen kylarvätska?

Har du otur så är topp-packningen dålig och det kommer kylarvätska in i motorn. Är det så illa så: Kolla om oljan är grumlig på stickan, blir ju gråaktig ihop med vatten. Bilen ryker kondens rejält ur avgasröret även vid varm motor om vätskan går via förbränningsrummet.

Varför minskar kylarvätskan?

Du kan ha ett mindre läckage i en slang eller liknande, då kylarvätskan har en förmåga att krypa längs balkar och liknande och inte alltid falla rakt ner på marken. Eller så kan det vara exempelvis vattenpumpen som läcker, vilket innebär att den endast släpper vätska när motorn är igång.

Varför försvinner glykolen?

Re: Glykolen i expansionskärlet försvinner

Du kan ha läckage inne i värmepaketet också. Men då brukar det bli blött under golvmattor och det borde droppa under bilen på växellådan. Det är inte så att du har övertryck i systemet? Då har du sprucket topplock.

Kan man blanda olika Kylvätskor?

Beroende på tillverkare, tillsatser och avsedd användning färgas glykolen. Därför bör man inte blanda olika kylvätskor – särskilt inte etylen och propylenglykol, även om basprodukten i sig, egentligen är blandbar. Men olika tillsatser och egenskaper kan då slå ut varandra.

Kan man köra med låg kylarvätska?

Det är väl inte så jättebra. Häll i vanligt vatten istället, om du nu måste åka nånstans med läckande kylsystem. Kör du utan så komer du garanterat att knäcka toppen och kan nypa motorn.

Hur vet man om man har för lite kylarvätska?

Tecken på att du bör kontrollera kylvätskenivå i bilen

Det är därför klokt att kolla kylvätska om du märker att temperaturen drar iväg. Om du ser att glykolmängden börjar bli för liten måste du fylla på mer och om behållaren redan är full måste du då tappa av kylvätska för att glykolen ska få plats.

Byta kylarvätska, vilken färg skall man välja?

Kontroll av vätskor

Kontrollera vätskor

Lämna en kommentar