Vad används likviditetsbudget till?
Likviditetsbudget visar hur kassan ser ut idag och ger en prognos för hur det ser ut framöver. Om ni exempelvis vet att ni har en stor utbetalning om två månader så visar likviditetsbudgeten om ni har tillräckligt med pengar i kassan för att kunna betala den.
Vad menas med en likviditetsbudget?
Vad är en likviditetsbudget? Likviditetsbudgeten visar om dina pengar (likvida medel) kommer att räcka för att täcka månadens utgifter.
Vad ska ingå i likviditetsbudget?
Avskrivningar ska finnas med i resultatbudgeten men inte i likviditetsbudgeten, eftersom de inte föranleder någon utbetalning. I likviditetsbudgeten ingår däremot egen insats (lån från aktieägare), nya lån, amorteringar, in- och utbetalning av moms, poster som inte påverkar resultatbudgeten.
När gör man en likviditetsbudget?
Medan en resultatbudget visar om verksamheten går med vinst eller förlust så visar likviditetsbudgeten om pengarna kommer att räcka för att täcka månadens utgifter. För att undvika obehagliga överraskningar måste du alltid göra en likviditetsbudget parallellt med resultatbudgeten.
Vad är en likviditetsanalys?
Om du dubbelklickar på ett värde i likviditetsbudgeten, eller högerklickar och väljer Likviditetsanalys visas hur värdet har beräknats. Du ser vilken period in- eller utbetalningar görs, varifrån saldot hämtats samt en beskrivning av vilken regel som använts för beräkningen.
Varför är likviditetsbudget bra?
Likviditetsbudgeten är ett bra verktyg för att se hur mycket kontanter/bankmedel som finns under den kommande veckan, månaden och året, den består av en uppställning över inbetalningar och utbetalningar. Du kan också använda dig av denna budget som underlag för att fatta beslut när du ska investera eller ansöka om lån.
Hur gör man en likviditetsbudget UF?
Likviditetsbudget är precis som resultatbudget en prognos på det kommande året, vad man tror helt enkelt. Men i denna budget ser man till att det alltid finns pengar i kassan månad för månad.
Vad ingår i likvida medel?
De tillgångar som ett företag har direkt tillgängliga, dvs. pengar som kan användas omedelbart, kallas likvida medel. Likvida medel är de pengar som finns som kontanter i företagets kassa, samt på företagets olika konton. Aktier och obligationer räknas inte som ett företags likvida medel.
Vad ska finnas med i en budget?
Resultatbudgeten innehåller samtliga intäkter och kostnader och visar det förväntade resultatet under året. Resultatbudgeten innehåller delbudgetar som anpassas efter företagets verksamhet. En vanlig delbudget för intäkter är försäljningsbudget och för kostnader personalbudget.
Vad är en Likviditetsplan?
Likviditetsplanering är A & O
En effektiv likviditetsplanering ger er kontroll över företagets likvida medel och möjligheten att kunna agera i tid om behov uppstår. Det huvudsakliga verktyget i en likviditetsplanering är en likviditetsbudget.
Vad påverkar inte likviditeten?
Aktier, obligationer, inventarier och andra liknande tillgångar räknas inte som likvida medel. För företag är det av stor betydelse att ha alltid ha tillräckligt med tillgängliga pengar för att täcka sina löpande betalningar.
Likviditetsbudget
Likviditetsbudget – Bokföring och Redovisningguiden del 4