Vad är syftet med LinkedIn?
På LinkedIn ska du ha kontakt med dem som är relevanta för ditt jobb, du behöver inte ha hela din vännerlista från andra sociala medier där. Det är perfekt för dig som exempelvis vill komma i kontakt med någon du ser upp till inom din bransch.
Vad kan man göra på LinkedIn?
LinkedIn är ett kraftfullt verktyg för att knyta nya affärsrelationer, rekrytera medarbetare och söka sig vidare i karriären. Det fungerar också som en plattform där du eller ditt företag kan profilera er gentemot kunder och konkurrenter.
Vilka använder LinkedIn?
30 procent av alla internetanvändare använder någon gång Linkedin. Det är mer vanligt bland män (34 %) än kvinnor (26 %). Bland män i åldern 26–35 år är det över hälften som någon gång använder Linkedin. Andelen som använder Linkedin sjunker sedan med stigande ålder.
Måste man finnas på LinkedIn?
Blir du som rekryterare misstänksam om kandidaten helt saknas i sociala medier? – Det behöver inte vara konstigt. Om man inte finns med på Linkedin, så syns man inte heller, så vill man byta jobb efter 20 år, så bör man synas där, men det bevisar inte om du är bra eller dålig på ditt jobb.
Varför skapades LinkedIn?
Att skapa ekonomiska möjligheter för världens alla yrkespersoner. LinkedIns uppdrag är enkelt: att koppla samman yrkespersoner från hela världen för att främja deras produktivitet och framgång. Vilka är vi? LinkedIn skapades år 2002 i medgrundarens Reid Hoffmans vardagsrum och lanserades officiellt den 5 maj år 2003.
Varför är det bra att finnas på LinkedIn som företag?
Det finns många bra anledningar för dig som företagare att använda LinkedIn. Utöver att visa en professionell bild av ditt företag kan du rekrytera nya medarbetare, hitta potentiella nya kunder och samarbetspartners, positionera dig bättre på sökmotorerna och hålla koll på konkurrenterna.
Hur ser en bra LinkedIn profil ut?
- Lägg till en yrkesprofilbild – en bra profilbild ökar din profils trovärdighet och skiljer dig från mängden. …
- Välj en rubrik som står ut från mängden – din rubrik skapas när du lägger till dina tjänster i profilen. …
- Skriv en sammanfattning.
Hur göra en bra LinkedIn profil?
- Välj en smart och talande rubrik. …
- Ladda upp en passande och bra porträttbild. …
- Gör en tydlig sammanfattning. …
- Specificera dina kompetenser. …
- Skriv kärnfulla arbetsbeskrivningar.
När ska man göra inlägg på LinkedIn?
Hela 30 procent av alla internetanvändare i Sverige använder LinkedIn (Svenskar och internet, 2018). Tisdagar klockan 10-11 är den bästa tiden för publicering. Bästa dag för publicering: Tisdag-fredag (förmiddag fungerar bäst på fredagar). Bästa tid för publicering: 07.00 – 08.00, 12.00, 14.00.
Hur många svenskar har LinkedIn?
LinkedIn-användare i Sverige
Enligt LinkedIns egen statistik finns det drygt tre miljoner användare i Sverige, vilket stämmer rätt väl med Svenskarnas och Internets siffra på 37% av svenskar från 16 år och uppåt.
Hur många använder LinkedIn i Sverige?
37 % av svenskarna (16+) använder Linkedin någon gång (Q3 2020). Linkedin-användandet har ökat med 5 procentenheter under pandemin (Q3 2020 jämfört med Q1 2020). 65 % tjänstemän använder använder Linkedin minst någon gång (Q3 2020). 20 % arbetare använder använder Linkedin minst någon gång (Q3 2020).
Hur många använder LinkedIn i världen?
LinkedIn har över 690 miljoner medlemmar. Endast 3 miljoner användare delar innehåll på LinkedIn varje vecka, vilket genererar 9 miljarder visningar per vecka. 80% av B2B leads kommer från LinkedIn (mot 13% Twitter & 7% Facebook). LinkedIn genererar 3 gånger fler konverteringar än Twitter och Facebook.
Vad betyder sökningar på LinkedIn?
Profilfunktionen Sökutseende visar statistik över hur många personer som hittade dig genom en sökning på LinkedIn. Den här funktionen ger också medlemsinsikter om dem som sökte efter dig, till exempel deras företag och jobbtitlar, som kan användas för att visa professionella möjligheter som är relevanta för dig.
Hur mycket kostar LinkedIn?
Första premium är LinkedIn learning, career, 249:-/mån men om du betalar för ett år så sparar du hela 40%. Den andra nivån är premium business den kostar per år 399:-/mån och då får du hela 15 InMail plus information om företagen som finns på LinkedIn. Det tredje premium är sales navigator pro.
Hur mycket ska man skriva på LinkedIn?
Kompetenser och intyg är ett viktigt filter för rekryterare som använder LinkedIn Recruiter. Lägg till alla dina kompetenser som är relevanta för de tjänster du är intresserad av. Var inte blygsam här, lägg med fördel till 50 kompetenser (som är maxtaket).
Kom igång med Linkedin
Optimera din LinkedIn-profil! | 7 TIPS för en lyckad profil på LinkedIn!
5 Tips som maxar ditt Linkedin (Linkedin tips för Nybörjare)