Vad är mediyoga?

Vad är MediYoga bra för?

Svensk forskning har visat att MediYoga har god effekt mot bland annat stress, rygg-, hjärt- och sömnproblem, högt blodtryck, oro och ångest. Oavsett om du är frisk eller sjuk kan du ha stor nytta och glädje av dessa yogiska tekniker, som hjälper dig att skapa ökad hälsa, harmoni och balans i din vardag.

Hur man gör yoga?

Börja i rätt ände: välj rätt sorts yoga

Innan du sätter igång måste du hitta den typ av yoga som passar dig bäst. De flesta yogatyper som vi utövar i västvärlden faller inom kategorin Hatha. Det betyder att man gör olika yogaställningar (asanas) med fokus på andningen som ett sätt att ena själen, kroppen och sinnet.

Hur lägger man upp ett yogapass?

Här efter följer sedan en rad stående asanas (positioner) vilka alltid börjar med upprepade solhälsningar A + B. Den stående serien avslutas med ett par asanas som fokuserar på balans (trädet, halvmånen). Därefter går man över till övningar som görs sittandes och passet avslutas med skulderstående för de som vill.

Hur gör man yoga hemma?

Gå eller hoppa ut med benen till en ”planka” och böj sakta armarna i en armhävningsposition. Sträck härifrån armarna och svanka med ryggen i sträckt position Gå med benen fram till händerna och låt ryggen sträcka åt andra hållet. Andas hela tiden djup och lugnt, in genom näsan och ut genom munnen.

Kan man gå ner i vikt med yoga?

Yoga kan hjälpa dig att gå ner i vikt och hålla den. Fysiskt ansträngande yoga kan nämligen öka din förbränning, stärka musklerna och slimma kroppen. Dessutom minskar stressen och sömnen blir bättre.

Må bra med medicinsk yoga

MediYoga Online – Introduktion

Mjukstarta dagen med Mediyoga- 4 yogaövningar för att få ned stress.

Lämna en kommentar