Vad är merförsäljning?

Inom försäljning och marknadsföring finns det en term som kallas merförsäljning. Merförsäljning innebär att uppmuntra befintliga kunder att köpa ytterligare produkter/tjänster som du erbjuder eller att uppmuntra dem att uppgradera till en nyare version av sina befintliga produkter/tjänster.

Vad handlar merförsäljning om?

Merförsäljning handlar om att våga fråga kunden om vad den har för behov och sedan se till att tillfredsställa det. Det kommer alltid finnas konkurrenter som gör jobbet billigare. Kvalitet kostar mer – så gör det tydligt för kunden vilket värde det är ni tillför som era konkurrenter saknar.

Vad menas med merförsäljning och vilket syfte eller betydelse har det?

Merförsäljning betyder att man säljer mer till en befintlig kund eller en kund där man just nu fått ja på en första affär. Merförsäljning anses vara lättare och mer lönsamt jämfört med att skaffa en helt ny kund. Det finns flera anledningar till att så är fallet: Du och ditt företag har redan en relation med kunden.

Hur skapar man merförsäljning?

7 TIPS FÖR LYCKAD MERFÖRSÄLJNING
  1. Börja se merförsäljning som en service. Lura, kränga eller manipulerar? …
  2. Sluta säga ”Va´det bra så?” Mycket sällan kommer en kund svara ”JAAA! …
  3. Tänk och tala i superlativer. …
  4. Inventera utbudet. …
  5. Låt kunden hålla, klämma och känna. …
  6. Sluta att ansvar för kundens plånbok. …
  7. Tänk så här :

Varför är merförsäljning viktigt?

Merförsäljning är en stor del av omsättningen

Ju mer kunden har handlat desto bättre erbjudanden kan man ge kunden som en slags ”belöning”. Det kan få kunden att känna sig sedd och bekräftad i sina köp även om man inte möter någon fysisk personal.

Vad är viktigt att tänka på vid merförsäljning?

Medförsäljning handlar inte om att man ska försöka lura på människor något som de kanske inte vill ha. Det handlar i stället om att hjälpa kunden att tänka ut och ta nästa steg redan nu. Ett företag som jobbar med merförsäljning hjälper kunden att köpa något extra som man tror att kunden behöver.

Vad köper kunden egentligen?

En kund värderar de fördelar och nackdelar som han upplever att ett erbjudande innehåller. Kundtillfredsställelse. Efter ett köp kan kunden vara nöjd eller missnöjd och detta i olika stor grad. Kundtillfredsställelsen styrs av hur väl kundens förväntningar före köpet uppfylldes av det som levererades.

Hur skapar man den bästa shoppingupplevelsen?

Det är viktigt att du lyssnar på vad dom har att säga så att du kan sälja rätt produkt – men var aldrig påstridig. En smidig betalning: När det är dags att betala är det viktigt att du får ögonkontakt med kunden när ni har en konversation. Då kan du även passa på och fråga kunden om deras upplevelse.

Vad betyder korsförsäljning?

Korsförsäljning betyder att du säljer produkter som relaterar till en produkt du redan sålt. Exempel: En kund vill köpa en ny mobiltelefon.

Vilket påstående är bäst vid merförsäljning?

Fyra enkla sätt att få ökad merförsäljning

Att skapa ökad merförsäljning är oftast det snabbaste sättet att öka försäljningen. Ökad merförsäljning ger oftast även mer nöjda kunder. Utebliven merförsäljning kan i värsta fall leda till missnöjda kunder.

Hur ökar man merförsäljning?

Ökad merförsäljning leder oftast till mer nöjda kunder och utebliven merförsäljning kan i värsta fall leda till att kunden blir missnöjd. Vi har därför listat 7 tips på hur du lyckas sälja mer!

Öka försäljningen via merförsäljning!
  1. Informera era kunder. …
  2. Våga fråga! …
  3. Vikten av relevans. …
  4. Stamkunder. …
  5. Var trevlig. …
  6. Mät!
31 jan. 2020

Hur gör man för att sälja mer?

Fem sätt att garanterat sälja mer
  1. Snabba på Se till att hålla tempo i alla dina säljprocesser. …
  2. Ökad aktivitet. Ett av de enklaste och samtidigt effektivaste sätten är att öka aktiviteterna. …
  3. Ställ fler frågor. …
  4. Fråga efter ordern oftare. …
  5. Öka din försäljningskompetens.

Hur man lyckas med försäljning?

Nyckeln till att bli en bra säljare handlar om att kunna attrahera, utveckla och lyckas ha kvar dina kunder, förutom själva säljandet. Det är grunderna till en lyckad och lönsam försäljning.

Vad är ett bra kundmöte i butik?

Det är mycket viktigt, vilket intryck kunden får just under de första minuterna, han vistas i Er affär. Det smickrar honom att finna sig igenkänd och uppmärksammad, trots att flera kunder äro före honom i butiken. Hur brått Ni än har så ägna varje nykommen kund ett litet igenkännande och välkomnande leende.

Hur kan din butik utnyttja kassan för merförsäljning?

Merförsäljning innebär att företaget får en kund att köpa mer än vad kunden tänkt sig. Det innebär dock inte att företaget måste sälja något direkt till kunden. Merförsäljning i butik kan också ske genom bra marknadsföring i samband med att kunden ska handla.

Hur du enkelt säljer mer till varje kund

Butikssäljare 1 – Merförsäljning och kundvård | Onlineutbildning

Getting Additional Sales, Making Decisions and Automation Tips

Lämna en kommentar