Vad gör PMO?
PMO betyder Program Management Office/Programkontor, men kan även stå för Program Management Officer/Programchef. I större organisationer eller vid stora projekt och program är PMO den delen av verksamheten som ansvarar för, effektiviserar och utvecklar ledningen av ett flertal projekt.
Varför PMO?
En stor fördel med ett PMO, är att det erbjuder en naturlig hemvist för projektledare. Det fungerar även om PMO är en virtuell organisation. Syftet med en hemvist är att projektledarna ska få ett kontaktnät och kunna utbyta erfarenheter.
Vad är ett projektkontor?
Projektkontoret ska se till att styra program och projekt så att man uppnår effekt, håller budget, samt löpande utvärdera riskerna. Projektkontoret blir sammanhållande för: Projektstyrning – Förvalta projektportföljen. Styra, rapportera och följa upp.
Hur många journalsystem finns det i Sverige?
Karta över Sveriges journalsystem
Idag används sex journalsystem i den regionalt styrda vården. 18 regioner använder samma journalsystem inom primärvård och på sjukhus, medan tre regioner använder olika system.
What is a PMO? Project Management Office or…
What is PMO & Project Management Office Functions | AIMS UK
Project Management Office (PMO)