Vad är reklamation?

Vad innebär det att reklamera något?

Reklamationsrätt är din rätt att klaga på fel i en vara eller tjänst som du har köpt. I Sverige har du reklamationsrätt i tre år, och inom EU i minst två år.

Hur reklamera man en vara?

Reklamera skriftligt

Det finns inga krav på hur du ska reklamera (klaga på felet), men vi rekommenderar att du kontaktar företaget skriftligen. Då kan du bevisa att du har klagat och att du har gjort det i rätt tid. Du kan till exempel skicka ett mejl. Tänk på att spara mejlet som bevis.

Vad skriver man i en reklamation?

En reklamation är förenklat sett ett meddelande som du skickar till säljaren där du till exempel skriver att det är ett fel på varan, varför du anser att det är ett fel och vad du vill att säljaren ska göra för att rätta till felet.

Konsumentvägledning: Garanti, reklamation och ångerrätt

Sara om konsumenträttigheter

Vilka rättigheter har jag när jag vill reklamera?

Lämna en kommentar