sociala medier, samlingsnamn på kommunikationskanaler som tillåter användare att kommunicera direkt med varandra genom exempelvis text, bild eller ljud. Sociala medier kan skiljas från massmedier genom att de bygger på ett innehåll som produceras av dem som använder dem.
Från 56 år är det också vanligare att man delar andras inlägg än att man publicerar eget innehåll på Facebook. Exempelvis så delar 33 procent av de äldsta Facebook-användarna andras inlägg medan runt hälften så många skriver egna inlägg (17 %) eller lägger upp bilder (15 %).
- Facebook. Den absolut största picknickfilten bland sociala medier står Facebook för – 76 procent av internetanvändarna i Sverige är redan anslutna och 53 procent av oss använder Facebook varje dag. …
- Instagram. …
- YouTube. …
- Skype. …
- Snapchat. …
- Linkedin. …
- TikTok. …
- Twitter.
Sociala medier och sociala nätverk har samma innebörd, de syftar på webbsidor eller webbtjänster som medför att du kan dela information snabbt och effektivt med en stor grupp människor. I regel använder man en applikation för sin mobil för att kommunicera via sociala medier.
Traditionella kampanjer har ett startdatum och ett absolut slutdatum. I de sociala medierna finns dock inget slutdatum utan snarare bara en pågående konversation. Traditionella medier handlar om att informera, envägskommunikation, medan dialoger och konversationer är syftet med sociala medier.
Sociala medier är en digital plattform som används för att kommunicera med varandra, sprida information eller återupprätta kontakten med gamla vänner. Enligt forskning har sociala medier både positiva och negativa effekter på människors psykiska hälsa.
De som använder sociala nätverk uppskattar att de ägnar i genomsnitt lite drygt en timme om dagen åt det, vilket blir 7,1 timmar per vecka i genomsnitt. Det är 2,3 timmar mer per vecka än för tre år sedan då genomsnittet var 4,8 timmar per vecka. Det motsvarar en ökning på nästan 50 procent på tre år.
En typisk användare spenderar nästan 2 timmar och 25 minuter per dag på sociala medier. För varje år som går spenderar vi mer tid på sociala medier. År 2015 tillbringade den genomsnittliga användaren 1 timme och 51 minuter på sociala plattformar. Varaktigheten har ökade 30.65% till 2 timmar och 25 minuter 2021.
En allvarligare nackdel är att det börjar komma forskning som pekar på att en del unga riskerar sin psykiska hälsa på grund av sociala medier. Det finns studier som visar på ett samband mellan tiden man använder på sociala medier och symtom på depression, och det märks redan efter två timmars daglig användning.
Hela 9 av 10 12-15-åringar använder sociala medier i 2020 Q1, och 3 av 4 gör det dagligen. Bland 12–15-åringar är Snapchat det sociala media som används mest, 86 procent. Därefter följer Instagram (75%) och Tiktok (71%). Facebook med 34 procent kommer först på fjärde plats bland de sociala nätverk vi jämfört.
Vad är traditionella nyhetsmedier?
”Gammelmedia” är ett begrepp för etablerade medier som tidningar, radio och TV i sin traditionella form. Begreppet uppkom i början på 2000-talet för att särskilja de traditionella medierna från utvecklingen på internet med bloggar, internetforum och andra sociala medier.
Som alla andra sociala medier så förekommer det även bedrägerier och bluffar på WhatsApp – här berättar vi om de vanligaste sätten bedragare använder sig av.
Om du skapar och publicerar ett innehåll i sociala medier och ditt inlägg syns för andra – då har du fått förtjänad räckvidd. Din förtjänade räckvidd är den som det sociala nätverket ger dig, eftersom dom anser att ditt innehåll är relevant för andra användare på nätverket.
En fördel med sociala medier är dess förmåga att öka en ung persons möjligheter att dela med sig, bry sig och jämföra sig med andra. Det gör att de kan fokusera på saker som alltid har varit viktiga för unga människor: deras hemligheter, image, utseende och osäkerheter.
För- och nackdelar med sociala medier
Påträngande marknadsföring och falska nyheter tillhör nackdelar, medan en ökad kommunikation, gemenskap och service kan vara exempel på fördelar med sociala medier.