Vad är tallriksmodellen?

Vad ingår i tallriksmodellen?

Tallriksmodellen består av tre delar:
  • Den första delen består av grönsaker och rotfrukter. …
  • Den andra delen är potatis, pasta, bröd eller gryn som ris, bulgur, mathavre och matkorn. …
  • Den minsta delen är avsedd för kött, fisk, ägg och baljväxter, som bönor, linser och ärter.
25 jan. 2022

Vad är tallriksmodellen för något och hur fungerar den?

Tallriksmodellen lanserades 1976 som en modell för hur maten ska fördelas på tallriken för att kroppen ska få alla näringsämnen den behöver. Från början bestod modellen av tre lika stora delar med protein, vitaminer/mineraler respektive kolhydrater.

Vad är Matcirkelns uppgift?

I matcirkeln grupperas livsmedel så att de som har liknande näringsinnehåll ingår i samma grupp. Om man varje dag äter något livsmedel från varje grupp i matcirkeln får man en bra variation av näringsämnen.

Hur ska tallriksmodellen se ut för en aktiv person?

Tallriksmodellen består av tre delar:

Den som inte rör sig så mycket kan låta grönsaker och rotfrukter fylla halva tallriken. Den andra delen är potatis, pasta, bröd eller gryn som ris, bulgur, mathavre och matkorn. Välj i första hand fullkornsvarianterna. Den som rör sig mycket kan göra denna del ännu större.

Vilka är de 6 olika näringsämnena?

Dessa näringsämnen är kolhydrater, fett, proteiner, vitaminer och mineraler. Men du behöver inte tänka och räkna på hur mycket du äter av varje näringsämne. Ät varierat så får du i dig det du behöver.

Men följande mineraler är det bra att vara lite extra uppmärksam på:
  • järn.
  • selen.
  • jod.

Vad är vegetabilier?

Grönsaker benämns även vegetabilier och är en livsmedelsgrupp med ursprung i växtriket som inkluderar en mängd olika ätbara växter. Till skillnad från frukt så är termen grönsaker inte botanisk.

Hur påverkar tallriksmodellen kroppen?

Tallriksmodellen ger dig lagom mycket av vitaminer, mineraler och andra näringsämnen. För att ha en mångsidig intag av kost behöver du äta från alla livsmedelsgrupper. Det gäller även att hitta en balans mellan dem. Med hjälp av tallriksmodellen kan du planera så att du får lagom proportioner mellan livsmedelsgrupperna …

Vad är skillnaden mellan tallriksmodellen och Matcirkeln?

Den utarbetades av Statens institut för folkhälsa på 60-talet. Den har reviderats vid ett par tillfällen, placeringen av grupperna ändrades 1979 och 1991 ändrades namnet till matcirkeln. Den visar vad de olika komponenterna på tallriken; kolhydrater, protein och fett, kan bestå av i form av livsmedel.

Varför är vitaminer bra för kroppen?

Vitaminer är näringsämnen som behövs i små mängder för en rad olika processer i kroppen. Kroppen behöver till exempel vitaminer för att bygga upp och underhålla muskler, skelett, hud och slemhinnor. Omvandlingsprocessen av kolhydrater, fett och proteiner till energi är också beroende av vitaminer.

Hur många delar är matcirkeln?

I matcirkeln har man grupperat livsmedel som bör ätas regelbundet i 7 olika grupper, där livsmedlen i respektive grupp innehåller liknande näringsämnen. Livsmedelsverket rekommenderar att man äter ett livsmedel från varje grupp dagligen för att få i sig en bra variation av näringsämnen.

Vad är glykemiskt index?

GI är när man på ett standardiserat sätt mäter hur snabbt och länge blodsockernivån påverkas efter att man ätit ett visst livsmedel jämfört med vitt bröd eller glukos. Man brukar tala om ”snabba” och ”långsamma” livsmedel. Ett högt GI innebär att blodsockret stiger snabbt och det gör att man behöver äta oftare.

Vilka är Livsmedelsgrupperna?

Det finns fem olika livsmedelsgrupper: grönsaker, frukt, säd, protein och mejeri .

Hur många delar är tallriksmodellen indelad i?

Tallriksmodellen är uppdelad i tre delar: en mindre och två större. Alla tre delarna behövs för att näringsbalansen i måltiden ska bli bra. På den lilla delen läggs proteinkällor som kött, fisk, ägg och mjölkprodukter.

Hur många gånger ska man äta på en dag?

Att äta regelbundet ökar chansen att få tillräckligt med energi och näring under dagen. Kroppen får lättare att känna hunger och mättnad. Tre större måltider varje dag (frukost, lunch och middag) och 1-3 planerade mellanmål är bäst. Det är inte klockslagen som är viktiga utan regel- bundenheten.

Tallriksmodellen

5. Tallriksmodellen

HKK ÅK 6 – Tallriksmodellen

Lämna en kommentar