Vad är variationsteori?

Variationsteori är en lärandeteori som utgår från att lärande ses som en förändring i hur man uppfattar något. Man kan inte lära sig nya begrepp om man inte är medveten om kontraster och variation. Teorin har varit inflytelserik på de senaste 30 årens utbildningsvetenskapliga forskning.

Vad är Variationsteori i förskolan?

Variationsteorin bygger på att för att kunna lära sig någonting så behöver man en kontrast, en variation. Till exempel om man skall lära sig färgen gul kan inte allting vara gult utan det behövs andra färger som kontrast till exempel blå.

Vad innebär Lärandeobjekt?

Lärandeobjekt=det kunnande, den förmåga, den färdighet som lärs och som man vill utveckla.

Vad är Relevansstruktur?

Varje lärandeobjekt har en relevansstruktur, ett sammanhang som gör objektet meningsfullt. Det handlar om kopplingar mellan objektet och elevernas vardagsliv.

Vad är ett kunskapsmål?

Kunskapsmål är ett normativt ställningstagande om vad en elev förväntas behärska, men för att få reda på vad som händer i klassrummet och vilken effekt detta får på elevernas lärande, måste lärarna själva upptäcka förhållandet mellan undervisning och elevers lärande.

Vad är Lärandeobjekt i förskolan?

Lärandeobjekt. Det kunnande, den förmåga, den färdighet som barnen behöver lära sig för att målet med studien ska nås.

Vad menas med Poststrukturellt perspektiv?

Inom poststrukturalismen menar man alltså att människors identiteter skapas i diskurser. Det är genom att handla utefter de ramar som diskursen sätter upp som den skapas och återskapas. Kvinnlighet och manlighet är inte något som är, utan något som görs.

Vad är lärandets objekt och akt?

Centralt i utvecklingspedagogiken är lärandets objekt, som är förmågor eller kunnanden som barnen ska utveckla och lärandets akt, som handlar om hur lärandet går till.

Vad är en Learning Study?

Learning study är en modell där lärare genom att fokusera på elevernas lärande samtidigt utvecklar sin kompetens och sin undervisning. Modellen är teoretiskt grundad i Variationsteorin och svarar därmed väl upp mot skrivningarna i skollagen.

Vad är en kritisk aspekt?

Kritiska aspekter är skillnaden i olika individers sätt att uppfatta samma begrepp i en undervisningssituation. Skillnaden i olika sätt att uppfatta samma begrepp upplyser pedagogen om avgörande faktorer som uppstår vid urval av specifikt lärandeobjekt (Magnusson & Maunula, 2011).

Vad är syftet med undervisning?

Där ingår de kognitiva och praktiska förmågor och färdigheter som undervisningen ska ge elever förutsättningar att utveckla. Men undervisningen syftar också till att stimulera goda sociala, emotionella och omdömesinriktade förmågor och förhållningssätt.

Hur man planerar en lektion?

Planeringen ska vara ett stöd för läraren, så att hon eller han kan försäkra sig om att undervisningen leder mot de nationella målen. Läraren ska även kunna använda planeringen för att utvärdera elevernas kunskaper och den egna undervisningen samt för att kommunicera med elever, föräldrar, rektorn och andra lärare.

Hur skriver man lärandemål?

Förmedla målen både skriftligt och muntligt gärna genom symboler och bilder eller en kombination av dessa. 3. Konstruera uppgifter som gör att eleverna förmår uppnå lärandemålet. När eleverna har förstått vad som ska läras bör lärandemålen synliggöras för dem, t.

Variation Theory: The single most important piece of the puzzle.

Om variationsteori

Arbetsteorier i praktiken

Lämna en kommentar