Vad betyder ord didaktik?
Didaktik handlar om lärande och undervisning i relation till kunskapstraditioner och kunskapspraktiker, normer, bedömningssystem och institutionell inramning, lärresurser och handlingsutrymme. Didaktiken omfattar såväl kunskaper och färdigheter som hur man utvecklar förmågor och identitet.
Vad är skillnaden mellan pedagogik och didaktik?
Didaktik. Didaktiken har kommit att bli en egen vetenskaplig disciplin och går ut på att ta fram svar på de pedagogiska frågorna varför, vad och hur en ska undervisa. Detta ska också sättas i relation till det ämnesinnehåll som ska läras ut.
Vad Hur Varför didaktik?
De klassiska frågorna inom didaktiken är vad, hur och varför. Till vad-frågan hör vad vi ska undervisa om, alltså innehållet i undervisningen och målet med undervisningen. Varför-frågan syftar på resonemang om varför vi ska välja just detta innehåll och hur elever kan motiveras att lära sig det.
Vad menas med didaktik och metodik?
Ett område där begreppet används flitigt är inom forskningen där metodik är en analys av diverse pedagogiska metoder för utlärning. Vanligtvis förknippas metodiken med undervisningsväsendet där läran om metodik kopplas till didaktiken. Inom didaktiken ingår frågorna: Vad ska läras ut?
Vad betyder didaktisk inriktning?
Ett didaktiskt forskningsperspektiv innebär en inriktning mot lärares arbete, elevers lärande och kunskapsbildning och rymmer ett intresse för att förstå hur undervisning går till och hur den påverkar elevens lärande och tänkande, dvs. relationen mellan att lära ut och att lära in.
Vad är didaktisk forskning?
Didaktisk forskning eftersträvar att formulera teorier och modeller där relationer mellan skola, samhälle, val av innehåll, lärares arbete samt elevers, barns och vuxnas bildning är viktiga parametrar. Didaktisk forskning undersöker vad som påverkar, möjliggör eller hindrar undervisning och lärande i olika sammanhang.
Vilka är de pedagogiska teorier?
Pedagogisk psykologi handlar om lärprocessernas och utvecklandets psykologi och tar sin utgångspunkt i kunskap och teorier om hur människor lär och utvecklas, både individuellt och socialt. Med utgångspunkt i socialpsykologin tar den också upp förståelsen av samspel och relationer mellan människor.
Vad är god pedagogik?
När man frågar människor vilka kvaliteter som utmärker en duktig pedagog får man många intressanta svar. En god lyssnare, god simultanförmåga, att i första hand se till barnets välmående, att skolgången ger mätbara resultat, att man anpassar undervisningen efter individens unika behov.
Hur man är när man är pedagogisk?
Enligt de flesta betyder pedagogik förmågan att förmedla något eller en persons förmåga att lära ut någonting till andra människor. Är man bra på att göra det är man en duktig pedagog. Presentationsteknik, retorik och inlärningsteknik är också starkt förknippat med pedagogik.
Hur var när Vad Varför?
Modellen vad-varför-hur stödjer lärandet av informations- och kommunikationsteknik eftersom lärandet framskrider enligt en logisk modell. På det viset förstår eleverna också att en åtgärd är en process som består av olika skeden.
För vem didaktisk fråga?
På senare år har även vem tillkommit som en didaktisk fråga. Den berör vem eleven ska arbeta med i syfte att nå målet. Svaret på hur kan först ges när man vet innehållet och målet. Fråga vem avser också den eller de som skapar innehållet för lektionen.
Hur lärandet går till?
Lärande sker genom att eleven ger respons på en uppgift och om svaret är rätt ges bekräftelse och eleven kan gå vidare. Är svaret fel förväntas eleven repetera och försöka igen (Säljö, 2011). Att eleven är en män- niska med erfarenheter, känslor och egna behov är inget som uppmärksammas.
Vad är skillnaden mellan metod och metodik?
Metod betyder ’planmässigt tillvägagångssätt’, metodik betyder ’uppsättning metoder inom visst område’ och metodologi betyder ’metodlära’.
Vad är metodik i förskolan?
Det innebär att man arbetar efter en tydlig plan och följer vissa regler för arbetet. Man kan se en metod som ett verktyg, en teknik eller en väg. Ett enkelt exempel är inlärningsmetod, exempelvis att göra en tankekarta för att komma ihåg något eller använda överstrykningspennor i olika färger.
Vad är en formativ bedömning?
Till skillnad från summativ bedömning, som ofta handlar om att summera resultat i slutet av en kurs eller period, är formativ bedömning till för elevers lärande. I enlighet med det formativa arbetssättet ska man bedöma elever för att främja deras lärande, menar Klapp.
Didaktiska principer
Hur kan de didaktiska modellerna för lärarämnet utvecklas?
Didaktisk planering 2.0 – Examination