Vad händer när turbon går sönder?

De vanligaste symptomen vid turboproblem är missljud, att motorn blir svag, att bilen ryker onormalt, att man hittar olja i luftledningarna runt turbon, i laddluftkylare (intercooler) eller i avgassystemet. Det är också vanligt att man får felkoder rörande laddtrycksnivån.

Kan man köra en bil med trasig turbo?

Det billigaste i så fall är att köra som den är nu! Och så länge den inte drar olja så är det inte speciellt skadligt! Lycka till!

Hur vet man att en turbo är dålig?

De vanligaste symptomen vid turboproblem är missljud, att motorn blir svag, att bilen ryker onormalt samt att man hittar olja i luftledningarna runt turbon, i intercoolern eller i avgassystemet. Det är också vanligt att man får felkoder rörande laddtrycksnivån. Ett byte av turbo kan då vara aktuellt.

Vad driver turbons Turbinhjul?

Hur fungerar en turbo? Turboaggregatet drivs av hastigheten och trycket i avgaserna som lämnar förbränningsrummet. Den energi som inte fullt ut kunnat tillvaratas i förbränningsrummet driver ett turbinhjul som via en gemensam axel driver ett kompressorhjul i andra änden av turbon.

Vad får glappa i en turbo?

Det ska glappa en del radiellt (sidled) eftersom det är oljetrycket som ’bär upp’ axeln där. Men det ska inte vara helt sladdrigt och flera millimeter.

Hur mycket kostar det att byta turbo?

Genomsnittspris: 1746 kr*.

Hur kan en turbo gå sönder?

Mottryck. Avgasmottryck närmar sig eller blir större än motorns laddtryck. Detta kan resultera i felbelastning på lagerdelarna och ger sämre smörjning på lagerdelarna. Om mottrycket överstiger motorns laddtrycket så kommer turbon slitas ner i fortare och i värsta fall gå sönder relativt fort.

Hur fungerar en Laddtrycksventil?

När magnetventilen är stängd släpps trycket från C fram till W och wastegaten öppnas. Detta gör att laddtrycket sjunker till en grundinställning. När magnetventilen är öppen hindras trycket från C att nå W, wastegatens membrandosa (som styr wastegaten via en arm). Wastegaten hålls stängd och laddtrycket ökar.

Varför visslar en turbo?

Ett högre visslande ljud i takt med turbon varvar upp (kan ju låta mer med öppet luftfilter) kan bero på obalans i turbon. Om det är fallet så sliter det såklart mer på aggregatet då det blir större påverkan på lagerna i den. Men det är inte ovanligt att de håller rätt länge ändå.

Hur vet man om turbon läcker olja?

Först bör du kolla om det är mycket olja i den. Sen ska man känna på turbinaxeln, ett litet glapp upp och ner är acceptabelt för det försvinner när turbon har oljetryck. Axiellt glapp får inte förekomma då är turbon dålig.

Hur kyls en turbo?

Turbon varvar upp till (och i vissa fall över) 200 000 varv per minut vilket inga kullager klarar av, och därför är axeln lagrad med ett glidlager som smörjs med motorolja. Oljan kan dock koka om turbon inte kyls ordentligt, vilket leder till haveri. Därför kyls turbon både med oljan och vatten från motorns kylsystem.

Vad är en Lättrycksturbo?

Lättrycksturbo = liten turbo som släpper laddtrycket tidigare. Vilket betyder mer bottenvrid fast sämre på högre varv. Turbo = typ tvärtom, en turbin som behöver avgastryck för att fungera, ju högre avgastryck dvs ju högre varv du har destu mer laddar den. Över en viss nivå då där wastegaten släpper trycket.

Vad är laddtryck?

Laddttycket är det trycket som turbon skapar. Laddtyrck finns även i bilar med kompressor. Idén är den samma men en kompressor drivs med en rem från veven istället för motorns avgaser. laddtryck finns i bilar med turbo.

Renoverar en turbo (byter stomme)

”Sämsta turbon jag har sett”

KÖPER SVERIGES BILLIGASTE VOLVO 940 TURBO (toppskick) – [VLOGG #190]

Lämna en kommentar