Stanna då bilen på ett säkert sätt och låt motorn gå på tomgång under några minuter för att svalna. Om meddelandet MotortemperaturHög temperatur Stäng av motorn eller KylarvätskaLåg nivå, stäng av motorn visas, stanna bilen och stäng av motorn. . Dessutom aktiveras en inbyggd skyddsfunktion som bl.
Hur vet man om man har för lite kylarvätska?
Tecken på att du bör kontrollera kylvätskenivå i bilen
Det är därför klokt att kolla kylvätska om du märker att temperaturen drar iväg. Om du ser att glykolmängden börjar bli för liten måste du fylla på mer och om behållaren redan är full måste du då tappa av kylvätska för att glykolen ska få plats.
Kan man fylla på kylarvätska själv?
Hur fylla på kylarvätska
Kylarvätska kan antingen köpas färdigblandad eller blandas till själv. Fördelen med färdigblandad är att man garanteras en god vattenkvalité som påverkar kylarvätskans funktion. Dessutom har den en viss smörjande effekt och innehåller ämnen som motverkar rost.
Varför tappar bilen kylarvätska?
Re: Tappar kylarvätska
Det är ganska vanligt, om man inte ser lätt var läckaget finns, att packning vid vattenpumpen eller att vattenpumpen spökar lite.
Hur ofta är det normalt att fylla på kylarvätska?
Utan kylarvätska överhettas motorn väldigt snabbt. Inför varje vinter ska glykolmängden i kylarvätskan kontrolleras, låt dock motorn vila en timme innan du öppnar locket till kylarvätskans behållare. Annars riskerar du att kokhet vätska sprutar upp från motorn.
Hur fungerar en Glykolmätare?
Lättavläst modell med tydliga visare för kokpunkt respektive frostskydd. Mäter frostskydd och kokpunkt på etylenglykol. Omfång fryspunkt: -43 °C – -12 °C. Omfång kokpunkt: 124 °C – 131 °C.
Kan kylarvätska försvinna?
Om det då kommer med 1 liter vatten från kylarvätskan är det lite jämfört med de 100 liter motorn producerar. Så det är ju ett möjligt scenario att vattnet försvinner in i motorn och försvinner ut med avgaserna.
Varför ska man aldrig fylla på kall kylvätska på en varm motor?
Kylvätskan kan vara mycket het. Om påfyllning behöver göras då motorn är varm, skruva av expansionskärlets lock sakta så att övertrycket försvinner.
Kan man fylla på för mycket kylarvätska?
Skulle du ha överfyllt och råkar stänga av bilen precis innan termostaten ska öppna dvs när det är som högst tryck i systemet och varmast. så tömmer ofta systemet ut genom locket, problemet att det inte bara kan tömma ut överkottet utan halva systemets vätska följer med ut. Så fyll aldrig över nivån för kall motor.
Vad har man för vätska i kylaren?
Om motortemperaturen blir för hög kan det bero på att bilen har för lite kylarvätska. Öppna dock inte kylaren när motorn är varm, eftersom mycket varm vattenånga kan spruta ut ur kylaren och bränna dig. Kylaren ska fyllas på med kylarvätska, som består av vatten och glykol.
Kan kylarvätska dunsta?
Kolla om ventilerna i locket är ok. Bygger den inte upp tryck kan det avdunsta lite, t o m trycka ut lite vatten. Kläm på en slang och lyssna så det inte ”flåsar” i locket.
Är det farligt att köra utan kylarvätska?
Utan kylarvätska överhettas motorn snabbt och ”skär” genom att oljan i motorn överhettas varvid smörjoljefilmen i de olika motordelarna brister och metallisk kontakt uppstår.
Hur länge kan man köra utan glykol?
Att temporärt köra utan är ingen fara. Om bilen i övrigt är i ok skick måste man köra VÄLDIGT hårt för att vattnet ska koka, speciellt när det är kallt ute som nu.
Vad kan leda till för hög Kylvattentemperatur?
Vad kan leda till för hög kylvattentemperatur? A. För mycket glykol i kylarvätskan.
Låg Nivå Kylvätska – Motorskolan del 4
Kontroll av vätskor
Byta kylarvätska, vilken färg skall man välja?