Friktionsdäck har lägre ljudnivå och rullmotstånd när du kör på asfalt. Friktionsdäck generererar mindre slitagepartiklar och därmed mindre dålig luft när du kör i stadsmiljö. De ger mer slitage än sommardäck men mindre än dubbade vinterdäck.
Kan man köra med friktionsdäck året runt?
Dubbdäck och friktionsdäck
Med vinterdäck menas dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Det får inte förekomma både dubbade och odubbade däck på samma fordon. Det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt.
Hur länge får man använda friktionsdäck?
Lagen säger alltså att man måste ha vinterdäck – friktionsdäck eller dubbdäck från 1 december till 31 mars om det råder vinterväglag. Kraven gäller både tunga och lätta bilar. Om det råder vinterväglag behöver man vinterdäck tidigare på hösten och senare på våren än vid dessa datum.
Kan man köra med friktionsdäck på sommaren?
Det är lagligt att köra med dubbfria vinterdäck eller med dubbdäck där dubbarna är borttagna på sommaren. Många väljer att köra slut sina slitna vinterdäck under sommaren. Lägsta tillåtna mönsterdjupet på vinterdäck är tre millimeter men används de på sommaren så är lägsta tillåtna mönsterdjupet 1,6 millimeter.
Är dubbfria vinterdäck bra?
Dubbfria vinterdäck ger de mest komfortabla köregenskaperna. På snö ger dubbfria vinterdäck ett lika bra, eller bättre grepp som dubbdäck. På isigt underlag måste man köra mer försiktigt och förutseende än med dubbdäck. Dubbfria vinterdäck är komfortabla och tysta.
Är åretrunt däck bra?
Fördelar med året-runt–däck
Det gummi som året-runt–däck tillverkas av är vanligtvis hårdare än det i nordiska vinterdäck, men inte fullt lika hårt som gummit i sommardäck. Gummiblandningen gör därför att året-runt–däck har bättre egenskaper för körning på barmark än både dubb- och vinterdäck har.
Är friktionsdäck Allrounddäck?
Ett allround däck eller friktionsdäck är ett däck utan dubbar. Det är enligt lag tillåtet att ha dessa på bilen året runt i Sverige. Dock är däcket utvecklat främst för vinterväglag. Både mönster och gummiblandningen i dessa däck är anpassade för vinters väglag och kyla.
Hur länge får man ha vinterdäck 2021?
De datum som Transportstyrelsen har satt upp som krav på att ha vinterdäck är 1 december 2021 – 31 mars 2022. Det kan dock vara som så att du måste byta innan 1 december om det redan har blivit vinterväglag där du befinner dig.
Hur länge får man ha vinterdäck 2022?
Vinterdäck 1 december – 31 mars
Viktiga datum för vinterdäck är 1 december – 31 mars. Om det råder vinterväglag kräver lagen att vinterdäck används under denna period. Även tunga fordon som lastbilar och bussar lyder under vinterdäckslagen.
När måste man byta?
Regler för vinterdäck:
Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars. Du får använda dubbdäck under perioden 1 oktober till 15 april. Det är förbjudet att använda dubbdäck under perioden 16 april till 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.
Hur länge får man köra med vinterdäck utan dubb?
Vinterdäck 1 december–31 mars
Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder.
Hur mycket slits vinterdäck på sommaren?
Även ökad risk för vattenplaning är en konsekvens vid vinterdäck på sommaren. Rekommenderat mönsterdjup på sommardäck är 4 mm för optimalt skydd vid vattenplaning. Odubbade vinterdäck också kallad friktionsdäck slits mycket snabbare än sommardäck. Vinterdäck slits cirka 20% mer vid +15 grader jämfört med sommardäck.
Vad är bäst dubbat eller odubbat?
Olika däcktypers prestanda är optimerade för vissa underlag, men när du är ute och kör så brukar underlagen variera. Dubbdäcken fungerar bäst på is, men river upp hälsofarliga partiklar på barmark. Dubbade och dubbfria däck har däremot likvärdigt grepp på barmark och snö.
Vad är bäst dubb eller friktionsdäck?
Dubbdäck – för is och snö
I frågan friktionsdäck vs dubbdäck ger dubbarna bättre grepp på is och packad snö, varför dessa vinterdäck passar bra i Sveriges mellersta och norra delar. De kan monteras strax innan vinterväglaget träder in då de fungerar bra även då. För mer oerfarna bilförare är dubbdäck ett säkrare val.
Vilka odubbade vinterdäck är bäst?
Teknikens Värld: Tidningen utsåg i år Continentals nya nordiska dubbfria däck Continental ContiViking Contact 7 till årets bästa dubbfria vinterdäck. Däcket fick 112 poäng i deras däcktest. Silverplatsen gick i år till Pirelli Ice Zero R som fick 110 poäng följt av Goodyear Ultragrip Ice 2 som fick 108 poäng.
Bythjul däcktest: Dubbdäck mot Europeiska friktionsdäck
Bythjul däcktest: Nordiskt friktionsdäck mot Europeiskt friktionsdäck
Dubbdäck eller friktionsdäck?